Daire Karar Detayı
Daire
8
Karar Tarihi
14.01.2016
Karar No
73
İlam No
133
Madde No
1
Kamu İdaresi Türü
Diğer Özel Bütçeli İdareler
Hesap Yılı
2014
Konu
Personel Mevzuatı ile İlgili Kararlar
KARAR
Vekaleten atanma şartlarını taşımayan kişiye ek ödemede bulunulması:
Vekâleten atanma şartlarını taşımayan … Uzmanı …’nın … Başkanlığı … Müdürlüğündeki münhal bulunan müdür pozisyonuna vekâleten atanması ve bu suretle kendisine ilave 30 puan ek ödemede bulunulması ile ilgili olarak;
KOSGEB İnsan Kaynakları Yönetmeliği’nin “Vekalet Görevi” başlıklı 43'üncü maddesinde;
"(1) Başkanlıkta yönetim kademesinde görev yapmakta iken görevlerinden geçici olarak ayrılanların yerlerine veya münhal pozisyonlara atamaya yetkili merci tarafından vekâleten atama veya tedviren görevlendirme yapılabilir.
(2) Vekâleten yapılan atamalarda;
a) Eş düzeydekilerin birbirlerine veya astın üste vekâlet etmesi esastır,
b) Astın üste vekâleti halinde; vekâleten atanacaklarda, asil pozisyona atanacaklarda aranan şartlar aranır." denilmekte,
Aynı Yönetmeliğin "Görevlendirme" başlıklı 46'ncı maddesinde ise;
"(1) Personel, pozisyonunun bulunduğu işyeri değişmeksizin, hizmetin gereği veya isteği üzerine başka bir birimde görevlendirilebilir. Bu şekilde yapılan görevlendirilmelerde 49 uncu maddede belirtilen ücret usullerine ilişkin bölgesel farklılıklardan doğan hak haricinde, personelin asli pozisyonunun ücreti dışında başka bir ödeme yapılmaz.
(2) Bu madde uyarınca yapılan görevlendirmelerde personelin görevlendirildiği birim yöneticisi, görevlendirme süresince görevli personelin sıralı disiplin amiridir.
(3) Bu süreler devir teslim işlemlerinin tamamlanması ile başlar." hükmü yer almaktadır.
Yine KOSGEB Ücret Usul ve Esaslarının "Brüt Ücret" başlıklı 5'inci maddesinin son fıkrasında;
"Bir üst göreve vekaleten atanan personel vekalet ettiği kadro görevine ilişkin atanma kriterlerine haiz ise vekalet görevi süresince brüt ücreti; vekalet ettiği kadroya ait Görev Unvanı/Sorumluluk ve Kadro Çarpanı uygulanarak hesaplanır. Ancak dolu kadroya vekalet edenlere ise bu ücreti vekalet görevine başladıktan 3 ay sonrasından itibaren vekalet görevi süresince verilir." denilmekte,
Aynı Esaslarının "Görev Unvanı / Sorumluluk" başlıklı bölümünde ise;
"Başkan tarafından belirlenen Harcama yetkililerine, denetleme görevinde bulunanlara, Muhasebe Müdür Yardımcılarına, Muhasebe Yetkilisi Mutemetleri ile Taşınır Kayıt Kontrol Yetkililerine görev yaptıkları süre ile sınırlı kalmak kaydıyla Görev Unvanı/Sorumluluk faktör derecesine karşılık gelen puanına; harcama yetkililerine, denetleme görevinde bulunanlara 30 (otuz), Muhasebe Müdür Yardımcısı 15 (onbeş), Muhasebe Yetkilisi Mutemetleri ile Taşınır Kayıt Kontrol Yetkililerine 10 (on) puan eklenir." hükmü yer almaktadır.
Rapor dosyası ve ekleri incelendiğinde ise; Başkanlık makamı oluru ile Müdürlük kadrosuna vekaleten atanan personelin asilde aranan şartları taşımadığı, bu kişiye vekalet müddetince vekalet ettiği kadronun değil, asli kadrosuna ait maaşının ödendiği, ancak vekalet süresince aynı zamanda “harcama yetkilisi” olarak görev yaptığı için kendisine ilave 30 puanlık ücret ödendiği görülmüştür.
KOSGEB İnsan Kaynakları Yönetmeliği’nin “Vekalet Görevi” başlıklı 43'üncü maddesinde yer alan “Astın üste vekâleti halinde; vekâleten atanacaklarda, asil pozisyona atanacaklarda aranan şartlar aranır.” hükmünü, KOSGEB Ücret Usul ve Esaslarının "Brüt Ücret" başlıklı 5'inci maddesinin son fıkrasında yer alan "Bir üst göreve vekaleten atanan personel vekalet ettiği kadro görevine ilişkin atanma kriterlerine haiz ise vekalet görevi süresince brüt ücreti; vekalet ettiği kadroya ait Görev Unvanı/Sorumluluk ve Kadro Çarpanı uygulanarak hesaplanır." hükmü ile birlikte değerlendirmek gerekmektedir. Yani vekaleten görevlendirilen personel asilde aranan şartları taşıyorsa, ilgiliye vekalet ettiği kadroya ait ücret ödenmeli, asilde aranan şartları taşımıyorsa kendi kadrosuna ait ücret ödenmelidir. Nitekim somut olayda da bu kişiye vekalet müddetince vekalet ettiği kadronun değil kendi kadrosunun maaşı ödenmiştir.
Atama kriterlerine haiz olmayan personelin hiçbir şekilde vekaleten görevlendirilemeyeceği kabul edilecek olur ise; boş olan bir pozisyon için kurumda atama kriterlerini taşıyan personelin bulunamaması, ya da bulunsa bile söz konusu personelin bu görevi ailevi, sağlık vb. sebeplerle kabul etmemesi durumunda işlerin aksayacağı, İdarenin işleyişi içerisinde böyle bir durumun kabulünün mümkün olmadığı aşikardır.
Bu kişilere “harcama yetkilisi” sıfatı nedeniyle ödenen ilave 30 puanlık ücretin, brüt ücret dışında değerlendirilmesi gerekmektedir. Çünkü “harcama yetkilisi” sıfatı, kadroya değil yapılan iş veya üstlenilen göreve ait bir sıfattır. Dolayısıyla 1 nolu Harcama Yetkilileri Genel Tebliği uyarınca … Başkanı tarafından harcama yetkilisi olarak belirlenen ve bu görevi yerine getirenlere KOSGEB Ücret Usul ve Esasları’nda belirtilen ilave 30 puanlık ücretin ödenmesi gerekmektedir.
Nitekim 14.06.2007 tarih ve 5189/1 karar nolu Sayıştay Genel Kurul Kararında;
"…
e) Vekâlet Görevi Nedeniyle Yetki Devrinde Harcama Yetkisinden Doğan Sorumluluk
5018 sayılı Kanunun 31'inci maddesi uyarınca bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisidir. Kanunda öngörülen harcama yetkilisinin izin, hastalık ve geçici görev gibi sebeplerle görevlerinde bulunmadığı durumlarda, bu kişilerin yerine, mevzuatlarında öngören usulle vekâleten atanan kişi asilin tüm yetki ve sorumluluklarını taşıyacağından harcama yetkisini de kullanacaktır.
Bu nedenle, harcama yetkilisinin yerine, mevzuatında öngörülen usullere uygun olarak vekâleten atanan görevlinin, vekâlet ettiği göreve ait harcama yetkisini kullanmasından doğan sorumluluğun bu görevi vekâleten yürüten görevliye ait olduğuna...." denilmektedir.
Bu itibarla “Harcama Yetkilisi” ünvanının bir kadro veya görev ünvanı olmayıp sadece 5018 sayılı Kanun gereğince mali işlemleri yürütecek ve bu işlemler sonucunda Sayıştay’a hesap verecek olanlara ilişkin bir sorumluluk ünvanı olduğu değerlendirildiğinden, yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve sorumlularca yapılan açıklamalar doğrultusunda, “harcama yetkilisi” sıfatını taşıyan ve bu görev ve sorumluluğa sahip olanlara ilave 30 puanlık ücretin ödenmesi gerektiği anlaşıldığından,
Mevzuatına uygun olduğu anlaşılan … TL ile ilgili olarak ilişilecek husus bulunmadığına, oy birliğiyle,
Vekâleten atanma şartlarını taşımayan … Uzmanı …’nın … Başkanlığı … Müdürlüğündeki münhal bulunan müdür pozisyonuna vekâleten atanması ve bu suretle kendisine ilave 30 puan ek ödemede bulunulması ile ilgili olarak;
KOSGEB İnsan Kaynakları Yönetmeliği’nin “Vekalet Görevi” başlıklı 43'üncü maddesinde;
"(1) Başkanlıkta yönetim kademesinde görev yapmakta iken görevlerinden geçici olarak ayrılanların yerlerine veya münhal pozisyonlara atamaya yetkili merci tarafından vekâleten atama veya tedviren görevlendirme yapılabilir.
(2) Vekâleten yapılan atamalarda;
a) Eş düzeydekilerin birbirlerine veya astın üste vekâlet etmesi esastır,
b) Astın üste vekâleti halinde; vekâleten atanacaklarda, asil pozisyona atanacaklarda aranan şartlar aranır." denilmekte,
Aynı Yönetmeliğin "Görevlendirme" başlıklı 46'ncı maddesinde ise;
"(1) Personel, pozisyonunun bulunduğu işyeri değişmeksizin, hizmetin gereği veya isteği üzerine başka bir birimde görevlendirilebilir. Bu şekilde yapılan görevlendirilmelerde 49 uncu maddede belirtilen ücret usullerine ilişkin bölgesel farklılıklardan doğan hak haricinde, personelin asli pozisyonunun ücreti dışında başka bir ödeme yapılmaz.
(2) Bu madde uyarınca yapılan görevlendirmelerde personelin görevlendirildiği birim yöneticisi, görevlendirme süresince görevli personelin sıralı disiplin amiridir.
(3) Bu süreler devir teslim işlemlerinin tamamlanması ile başlar." hükmü yer almaktadır.
Yine KOSGEB Ücret Usul ve Esaslarının "Brüt Ücret" başlıklı 5'inci maddesinin son fıkrasında;
"Bir üst göreve vekaleten atanan personel vekalet ettiği kadro görevine ilişkin atanma kriterlerine haiz ise vekalet görevi süresince brüt ücreti; vekalet ettiği kadroya ait Görev Unvanı/Sorumluluk ve Kadro Çarpanı uygulanarak hesaplanır. Ancak dolu kadroya vekalet edenlere ise bu ücreti vekalet görevine başladıktan 3 ay sonrasından itibaren vekalet görevi süresince verilir." denilmekte,
Aynı Esaslarının "Görev Unvanı / Sorumluluk" başlıklı bölümünde ise;
"Başkan tarafından belirlenen Harcama yetkililerine, denetleme görevinde bulunanlara, Muhasebe Müdür Yardımcılarına, Muhasebe Yetkilisi Mutemetleri ile Taşınır Kayıt Kontrol Yetkililerine görev yaptıkları süre ile sınırlı kalmak kaydıyla Görev Unvanı/Sorumluluk faktör derecesine karşılık gelen puanına; harcama yetkililerine, denetleme görevinde bulunanlara 30 (otuz), Muhasebe Müdür Yardımcısı 15 (onbeş), Muhasebe Yetkilisi Mutemetleri ile Taşınır Kayıt Kontrol Yetkililerine 10 (on) puan eklenir." hükmü yer almaktadır.
Rapor dosyası ve ekleri incelendiğinde ise; Başkanlık makamı oluru ile Müdürlük kadrosuna vekaleten atanan personelin asilde aranan şartları taşımadığı, bu kişiye vekalet müddetince vekalet ettiği kadronun değil, asli kadrosuna ait maaşının ödendiği, ancak vekalet süresince aynı zamanda “harcama yetkilisi” olarak görev yaptığı için kendisine ilave 30 puanlık ücret ödendiği görülmüştür.
KOSGEB İnsan Kaynakları Yönetmeliği’nin “Vekalet Görevi” başlıklı 43'üncü maddesinde yer alan “Astın üste vekâleti halinde; vekâleten atanacaklarda, asil pozisyona atanacaklarda aranan şartlar aranır.” hükmünü, KOSGEB Ücret Usul ve Esaslarının "Brüt Ücret" başlıklı 5'inci maddesinin son fıkrasında yer alan "Bir üst göreve vekaleten atanan personel vekalet ettiği kadro görevine ilişkin atanma kriterlerine haiz ise vekalet görevi süresince brüt ücreti; vekalet ettiği kadroya ait Görev Unvanı/Sorumluluk ve Kadro Çarpanı uygulanarak hesaplanır." hükmü ile birlikte değerlendirmek gerekmektedir. Yani vekaleten görevlendirilen personel asilde aranan şartları taşıyorsa, ilgiliye vekalet ettiği kadroya ait ücret ödenmeli, asilde aranan şartları taşımıyorsa kendi kadrosuna ait ücret ödenmelidir. Nitekim somut olayda da bu kişiye vekalet müddetince vekalet ettiği kadronun değil kendi kadrosunun maaşı ödenmiştir.
Atama kriterlerine haiz olmayan personelin hiçbir şekilde vekaleten görevlendirilemeyeceği kabul edilecek olur ise; boş olan bir pozisyon için kurumda atama kriterlerini taşıyan personelin bulunamaması, ya da bulunsa bile söz konusu personelin bu görevi ailevi, sağlık vb. sebeplerle kabul etmemesi durumunda işlerin aksayacağı, İdarenin işleyişi içerisinde böyle bir durumun kabulünün mümkün olmadığı aşikardır.
Bu kişilere “harcama yetkilisi” sıfatı nedeniyle ödenen ilave 30 puanlık ücretin, brüt ücret dışında değerlendirilmesi gerekmektedir. Çünkü “harcama yetkilisi” sıfatı, kadroya değil yapılan iş veya üstlenilen göreve ait bir sıfattır. Dolayısıyla 1 nolu Harcama Yetkilileri Genel Tebliği uyarınca … Başkanı tarafından harcama yetkilisi olarak belirlenen ve bu görevi yerine getirenlere KOSGEB Ücret Usul ve Esasları’nda belirtilen ilave 30 puanlık ücretin ödenmesi gerekmektedir.
Nitekim 14.06.2007 tarih ve 5189/1 karar nolu Sayıştay Genel Kurul Kararında;
"…
e) Vekâlet Görevi Nedeniyle Yetki Devrinde Harcama Yetkisinden Doğan Sorumluluk
5018 sayılı Kanunun 31'inci maddesi uyarınca bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisidir. Kanunda öngörülen harcama yetkilisinin izin, hastalık ve geçici görev gibi sebeplerle görevlerinde bulunmadığı durumlarda, bu kişilerin yerine, mevzuatlarında öngören usulle vekâleten atanan kişi asilin tüm yetki ve sorumluluklarını taşıyacağından harcama yetkisini de kullanacaktır.
Bu nedenle, harcama yetkilisinin yerine, mevzuatında öngörülen usullere uygun olarak vekâleten atanan görevlinin, vekâlet ettiği göreve ait harcama yetkisini kullanmasından doğan sorumluluğun bu görevi vekâleten yürüten görevliye ait olduğuna...." denilmektedir.
Bu itibarla “Harcama Yetkilisi” ünvanının bir kadro veya görev ünvanı olmayıp sadece 5018 sayılı Kanun gereğince mali işlemleri yürütecek ve bu işlemler sonucunda Sayıştay’a hesap verecek olanlara ilişkin bir sorumluluk ünvanı olduğu değerlendirildiğinden, yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve sorumlularca yapılan açıklamalar doğrultusunda, “harcama yetkilisi” sıfatını taşıyan ve bu görev ve sorumluluğa sahip olanlara ilave 30 puanlık ücretin ödenmesi gerektiği anlaşıldığından,
Mevzuatına uygun olduğu anlaşılan … TL ile ilgili olarak ilişilecek husus bulunmadığına, oy birliğiyle,